Vad gör en kundtjänstmedarbetare?
Kundtjänstmedarbetarens arbetsuppgifter i ett callcenter är att svara på frågor om olika produkter och tjänster eller att ställa frågor i samband med marknadsundersökningar. Att vara serviceinriktad är en viktig egenskap.
Kundtjänstmedarbetare kan ha olika titlar, beroende på var och med vad man arbetar. Man kan till exempel kallas för kundkommunikatör, operatör eller kundrådgivare.
Kundtjänstmedarbete kan ses både som ett yrke och som en metod att arbeta. Arbetet i ett callcenter fungerar exempelvis som en arbetsmetod, t.ex en farmaceut som arbetar med att besvara frågor om mediciner på apotekets kundcentrum.
Kundtjänstmedarbetaren är länken mellan företaget och kunderna eller mellan myndigheten och medborgarna. Man kan också arbeta med att ge kundsupport för en eller flera organisationer och med kunder som har kontrakt. Arbetsgivare är ofta ett callcenter-företag, contact center eller ett bemanningsföretag.
Telefonen och datorn är callcenter/kundtjänstmedarbetarnas viktigaste arbetsverktyg. Kundtjänstmedarbetaren dokumenterar allt med hjälp av datorn och använder olika program beroende på uppgift. Internet, voice mail, e-post och fax är andra medel för att kommunicera och ge information till kunder och andra delar av organisationen. Vissa uppdrag förutsätter att medarbetaren har fördjupad kunskap inom ett visst område.

Lönen för en kundtjänstmedarbetare
Vad du tjänar som kundtjänstmedarbetare beror på vad du besitter för kompetenser, samt var du jobbar. Att jobba som konsult hos Your Partners ger dig både trygghet och omväxlande arbete.
Medellönen för en administratör, 2021 ligger på
27 000 - 35 000 kronor
Vilken utbildning behöver en kundtjänstmedarbetare?
Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänst eller callcenter-verksamheten. För tjänster som inte kräver att man har en speciell yrkesinriktning är det vanligast att arbetsgivaren efterfrågar gymnasiekompetens som lägsta utbildningskrav.
Man ser ett ökat behov av språkkunskaper.
Arbetsmarknaden för en kundtjänstmedarbetare
Arbetsförmedlingen bedömer att det kommer vara liten konkurrens om jobben som kundtjänstpersonal under det närmaste året. Det innebär att personer som har den utbildning eller erfarenhet som krävs kommer ha stora möjligheter till arbete.