Vad gör en Key Account Manager?
Som Account manager / Key account manager tar du hand om företagets kunder och stärker företagets eller organisationens position för att de ska bli så konkurrenskraftiga och lönsamma som möjligt.
Key account managers, KAM, arbetsuppgifter kan i vissa fall likna dem som en traditionell säljare har, men det finns en väsentlig skillnad - en key account manager inriktar sig mer på möta kundens behov. KAM kan sägas vara kundens representant i den egna organisationen och har ofta en mer avancerad säljarroll.
Key account managers arbete handlar om att säkerställa en god affärsrelation med kunder med omsättnings- och resultatansvar både på kort- och långsikt. I rollen som KAM ingår det ofta även att koppla samman rätt person inom den egna organisationen med de rätta personer inom kundernas företag.

Lönen för en Key Account Manager
Vad du tjänar som Key Account Manager beror på vad du besitter för kompetenser, samt var du jobbar. Att jobba som konsult hos Your Partners ger dig både trygghet och omväxlande arbete. Medellönen för en Key Account Manager, 2021 ligger på
42 600 kronor
Vilken utbildning måste en Key Account Manager ha?
Account managers kan ha diverse olika utbildningsbakgrund. Många har utbildningar från högskolor/universitet eller yrkeshögskoleutbildningar. På gymnasiet rekommenderas i första hand utbildning på Ekonomiprogrammet, inriktning Ekonomi.
Arbetsmarknaden för en Key Account Manager
Vi bedömmer att inom detta yrke är det lätt att få jobb i Sverige inom den närmaste tiden.